Vrem o altfel de Școală Altfel!

În Săptămâna Altfel copilul are ocazia să-și descopere pasiunile și să învețe cum să le cultive; să facă legătura între ceea ce învață la ore și viața reală și să-și aleagă astfel conștient direcția în viață. Însă participanții de la cele patru cafenele publice organizate în 2014 de Fundația Noi Orizonturi la Iași, Cluj Napoca, București și Craiova atrag atenția că rezultatele Școlii Altfel „nu sunt chiar cele așteptate”, Școala Altfel este uneori percepută ca „o pierdere de vreme” sau o „prelungire a vacanței” (FNO, 2015).

De aceea Fundația Noi Orizonturi, cu sprijinul grupului de lucru „Școala Altfel. TOT educație”, vrea să pună pe masa Ministerului Educației și Cercetării Științifice un set de propuneri de îmbunătățire a programului Școala Altfel.

Conform grupului de lucru „Școala Altfel. TOT educație!”, rezultatele programului sunt influențate negativ de factori precum:

  • interpretarea etichetelor „altfel”/„non-formal” drept „nesemnificativ” sau „neimportant”
  • lipsa unei viziuni pe termen lung (până când vor rămâne activitățile „altfel” rupte de restul anului școlar și care sunt rezultatele dorite?)
  • existența unor școli în care întreaga responsabilitate este pasată consilierului educativ, diriginților sau profesorilor „activi” din școală, o parte dintre profesori se implicându-se foarte puțin sau deloc
  • existența unor școli în care organizarea în funcție de interesele elevilor este scăzută sau deloc
  • lipsa unor fonduri exclusiv alocate și unor soluții de susținere diferențiată a unitățile școlare din comunitățile sărace.

Perpetuarea acestor probleme va duce la adâncirea inegalităților educaționale, scăderea motivației și interesului general al unităților școlare, părinților, elevilor și comunității pentru a obține rezultate în Școla Altfel.

În viziunea grupului „Școala Altfel. TOT educație”, nu există reglementări magice care să reducă total „stresul” asociat programului. A face lucrurile „altfel” decât în restul anului școlar (activități de învățare inovatoare, mai multă colaborare cu actori din comunitate, organizarea în funcție de interesele elevilor și oferirea oportunității  de „a alege”) nu sunt posibile fără „stres”. Însă avem nevoie de reglementări care să justifice acest „stres”, să-i dea sens și să-l mențină la un nivel constructiv, generator de progres.

Grupul  „Școala Altfel. TOT educație” propune, între altele:

  1. Definirea Școlii Altfel ca program temporar și cu rezultate măsurabile, cu scopul de pregătire a unităților școlare, cadrelor didactice, comunității și părinților să integreze pe tot parcursul anului școlar activități de învățare inovatoare, activ-participative, centrate pe elev și eficiente în dezvoltarea motivației și competențelor de învățare;
  2. Îndrumarea unităților școlare să urmeze două obiective generale, conform viziunii și misiunii și valorilor lor: creșterea motivației elevilor față de învățare și dezvoltarea competențelor de „a învăța să înveți”.
  3. Acordarea permisiunii tuturor unităților școlare să aleagă perioada de organizare a programului Școala Altfel (cu excepția perioadei tezelor/ultimelor săptămâni din semestru);
  4. Inițierea unor concursuri naționale de finanțare adresate unităților școlare pentru organizarea programului Școala Altfel aplicându-se principiul discriminării pozitive pentru școlile din comunități cu dificultăți socio-economice.
  5. Îndrumarea Inspectoratelor Școlare Județene să faciliteze contexte de reflecție, schimburi de experiență și identificare de soluții pentru îmbunătățirea continuă a rezultatelor vizate de programul Școala Altfel (cafenele publice, spații deschise/open space, ProAction Cafe, mese rotunde etc.), cu ajutorul actorilor implicați (CCD, ONG-uri, grupuri informale);
  6. Îndrumarea unităților școlare să responsabilizeze Consiliul de Administrație (inclusiv reprezentantul Consiliului Local din acest for) în comun cu Consiliul Elevilor (dacă acesta din urmă există în școală) și Comitetul de Părinți de atingerea rezultatelor propuse la nivelul unității școlare pentru programul Școala

Grupul de lucru „Școala Altfel. TOT educație!” s-a constituit la invitația Fundației Noi Orizonturi după cele patru cafenele publice organizate în 2014, la care au participat peste 160 participanți (Raportul și lista participanților pot fi consultate aici), iar propunerile au fost dezvoltate pe baza nevoilor colectate din teren, studiilor din domeniu și analizelor de grup.

Până la 10 ianuarie 2016 supunem aceste propuneri dezbaterii, pentru că ne dorim să reflecte nevoile domeniului și să ofere premisele pentru o mai bună valofiricare a programului Școala Altfel! După consolidarea propunerilor, grupul „Școala Altfel, TOT educație!” le va înainta Ministerului Educației și Cercetării Științifice, cu suportul celor interesați.

Vă invităm așadar să vă spuneți părerea în cadrul dezbaterilor de la Cluj (25 noiembrie), Iași (10 decembrie), București (17 decembrie) și/sau să completați acest chestionar și/sau să ne scrieți la adresa lidia_state@noi-orizonturi.ro

În acest demers, ne bucurăm să avem susținerea și implicarea Coliției pentru Educație!

Grupul de lucru „Școala Altfel. TOT educație”:

Diana Certan (director executiv, Concordia), Ionuț Iancu (trainer Google for education Romania), Paula Ciucur (Coordonator Consiliul Județean al Elevilor Sibiu), Denis Andrei (vicepreședinte Consiliul Național al Elevilor), Cristina Gherman (director adjunct la Colegiul Național Doamna Stanca Satu Mare), Cristina Grigore (director executiv, Fundația Părinți din România), Marlena Melinescu (director executiv, C.R.O.N.O. –  Centrul de Resurse pentru Organizațiile Nonprofit din Oltenia), Laura Borbe (profesor Colegiul Teoretic Mihai Eminescu Cluj-Napoca, lider voluntar IMPACT), Elisabeta Ciocan (profesor metodist, CCD Dolj).

Consultări: Maria Kovacs (ALSDGC România), Octavia Borș (Fundația Noi Orizonturi)

Consultant: Lavinia Chiburte (CeRe)

Anunțuri

4 comentarii

  1. Susțin această inițiativă. Copiii au nevoi specifice și învățământul trebuie să le răspundă. Cred că prin aceste reglementări Școala Altfel chiar va fi văzută altfel și copiii vor avea ocazia să exploreze mai multe lucruri.

    Apreciază

  2. Invatamantul romanesc are nevoie de o astfel de initiativa, trebuie sa iasa din amorteala si prin programul acesta poate atrage, stimula elevii si cadrele didactice deopotriva catre nou, catre placerea de a invata altfel decat prin metodele clasice.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s