Solomon Marcus despre Federația Educației Românești

„O întrebare fundamentală cu răspuns negativ

Școala este concepută ca o federație de discipline, fiecare mai degrabă o întreprindere pe cont propriu decât una în interacțiune cu celelalte discipline. Fiecare dintre aceste discipline livrează un bagaj de cunoștințe concretizat în programe, manuale și alte instrumente, căutând să amplifice mereu și mereu prestația elevilor. Școala este în primul rând a profesorilor, a inspectorilor, a directorilor, a sindicaliștilor și prea puțin a elevilor. Consiliul Național al Elevilor a publicat în 2015 o broșură cu titlul revoluționar “Azi vorbim noi”, cu critici aspre la adresa rânduielilor actuale, dar temându-se de represalii le-au semnat impersonal: “Elena Buzău”, “Radu Brașov” etc. E cineva printre cei care răspund de școală în România care să totalizeze pretențiile diverselor discipline și să constate discrepanță imensă dintre ceea li se cere elevilor să facă și mult mai puținul ce ar permite menținerea sănătății psiho-somatice a elevilor? Răspunsul este evident negativ. Nevoia protejării sănătății psiho-somatice a copiilor nu e treaba nimănui”.

Tired boy

Copilul tău câte manuale cară zilnic în ghiozdan?

Așa începe articolul „Copiii, sub agresiunea unei scoli care le ignora nevoile si drepturile. Cazul dramatic al clasei a V-a”, publicat de academicianul Solomon Marcus pe contributors.ro.

Din 26 ianuarie și până acum, articolul a fost vizualizat de peste 51.000 de ori și a înregistrat peste 100 de comentarii – majoritatea adevărate pledoarii pentru o școală care să pună pe primul loc școlarul (nevoia lui de învățare) și nu disciplinele, programa și examenele. „Sunt evident un ambasador al Școlii Altfel”, ne-a spus academicianul Solomon Marcus, care în ultimii ani și-a făcut un scop din promovarea unei educații care să respecte drepturile fundamentale ale copilului, inclusiv nevoia lui de a greși și de a eșua pentru a învăța ceva nou. „Copilul are o curiozitate nativă, dar curiozitatea lui operează la întâmplare. El n-are capacitatea de a discrimina direcții interesante de direcții triviale. Rolul educației este să orienteze curiozitatea lui către direcții interesante, nu să ignore această curiozitate și să-i ceară copilului să-și însușească anumite lucruri pornind de la acest imperativ al autorității. Tu ești mic, trebuie să dai crezare adultului când îți spune că trebuie să reții – acest lucru nu funcționează. Când îi ceri unui copil efortul de a acorda atenție unui lucru, el are nevoie ca recompensa pentru acel efort să apară imediat. Ăsta-i modul în care funcționează psihicul lui. Un adult, un om de 30 de poate să înțeleagă că acel lucru îi va folosi mai târziu, dar un copil nu. Ori noi forțăm pe copil să acorde atenție unui lucru numai pe baza autorității. Nu pe baza cerințelor naturale ale psihicului său. Deci nu respectăm nevoile și drepturile funamentale ale copilului. Le călcăm în picioare. De pildă nevoia lui de a greși și de a eșua pentru a învăța ceva nou. Toată educația oficială plasează erorarea și eșecul sub semnul infracțiunii și păcatului. Ceea ce e un fals ordinar. O încălcare a naturii umane”, a declarat Marcus într-un articol publicat de revista Sinteza.

Academicianul crede că rolul școlii nu este de a forma meseriași sau profesioniști în funcție de nevoile pieței muncii, ci de a dezvolta capacitatea de gândire și de acțiune a tinerilor, astfel încât aceștia să poată găsi soluții atunci când niciuna din cunoștințele acumulate nu mai e aplicabilă și să poată da sens vieții lor. „Școala nu poate fi redusă la o întreprindere de prestări de servicii constând în livrarea unor ocupanți de locuri de muncă, locuri al căror profil ar fi suficient să motiveze ce anume trebuie să învețe un școlar. Școala trebuie să dea absolventului sentimentul că viața sa are un sens concretizat într-o armonie între identitatea sa personală și națională și apartenența la cultura europeană și planetară”, mai spune Solomon Marcus în articolul publicat pe contributors.ro.

Născut la 1 martie 1925 la Bacău, matematicianul Solomon Marcus este eruditul clasic, specializat într-un domeniu – în cazul său matematica – dar cu vaste cunoștințe în poetică, lingvistică, semiotică, filosofie sau istoria științei și educației. După absolvirea studiilor liceale în orașul natal, a urmat cursurile Facultății de Matematică de la Universitatea București. A obținut ulterior titlurile științifice de doctor în matematică și doctor docent. După absolvirea facultății, a predat ca profesor la Facultatea de Matematică de la Universitatea București. Profesorul Solomon Marcus este autor a numeroase studii interdisciplinare, cărți ce privesc utilizarea matematicii în lingvistică, în analiza teatrală, în științele naturale și sociale etc. A publicat peste 50 de volume în România, cărțile sale fiind traduse în mai multe limbi și aproximativ 400 de articole în reviste științifice sau de specialitate. Opera sa a fost citată de peste 1000 de autori. A devenit membru corespondend al Academiei Române în 1993 și membru titular în 2001.

solomon-marcus - credit Matei Buță
Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s