Școala Altfel ca „plasă de siguranță pentru sărituri la înălțime”

1965025_10203824536439243_128032304120194952_n

Oana Moșoiu, lector la Universitatea din București – Facultatea de Psihologie și Științele Educației și trainer în diferite contexte de formare, fie a tinerilor și adulților, fie a diferitelor categorii de profesioniști – profesori, formatori, manageri. Activitatea sa profesională este ancorată atât în contextul formal de educație, cât și în cel nonformal, fiind legată de programul de finanțare Tineret/Erasmus+.

Este implicată în demersurile de recunoaștere a învățării dobândite prin voluntariat și în context nonformal și susține 100% demersul nostru pentru îmbunătățirea Școlii Altfel. Argumentele sale, într-un interviu acordat special blogului scoalaltfel.wordpress.ro:

Ce te leagă de Școala Altfel?

Școala Altfel constituie pentru mine unul dintre pilonii de schimbare a modului în care ne raportăm la educația din cadrul școlii – modul tradițional provocat de abordări noi, de activități și metode puse la lucru pentru a înțelege și vedea cu ochiul liber că învățarea are loc și altfel. Este o săptămână-virus introdusă în sistem pentru a porni o schimbare despre ce altceva și cum altfel pot fi învățate lucrurile în contextul școlii, dar și în afara ei, chiar în timpul orarului săptămânal.

Sunt implicată în acest demers încă de la începutul proiectului „Educație nonformală. Tot educație!” al Fundației Noi Orizonturi și am fost alături de FNO încă dinainte, elaborând Raportul de analiză şi recomandări pentru dezvoltarea unei politici publice şi a unei strategii pentru susţinerea educaţiei non formale în sistemul educaţional, care a constituit un pas premergător acestor inițiative. De altfel, fac echipă bună cu FNO în sprijinirea demersurilor lor de inovare a educației și suntem alături deja de mulți ani.

Crezi că în acest moment programul Școala Altfel are potențialul de a schimba în bine sistemul de educație? De ce?

Da, Școala Altfel este – sau poate fi, în varianta sa îmbunătățită – un „buzdugan” aruncat înainte pentru a deschide porțile inovării practicilor didactice din sala de clasă. Prin Școala Altfel se exersează modalități de autonomizare a proceselor din școală – de la luarea deciziilor împreună cu elevii, la organizarea de activități în comun între clase și profesori, organizarea de echipe pentru a implementa diferite activități, la documentarea privind tipuri de activități și metode ce pot fi utilizate în cadrul săptămânii Școala Altfel și altele. În afara limitării privind locul săptămânii Școala Altfel în calendarul anului școlar, există suficientă libertate pentru a face… orice este diferit, altfel, de interes pentru elevi și profesori, o săptămână-laborator, o săptămână de învățare-libertate, o săptămână de nonformal, adică săptămâna în care suntem parteneri în învățare, autonomi și voluntar implicați, elevi și profesori.

Din păcate, a reieșit din diferitele interacțiuni cu elevii și profesorii că lucrurile nu stau așa și că textele normative sunt lecturate în cheia interdicției sau a unor limitări. Pe fondul lipsei de experiență a cadrelor didactice privind învățarea în context nonformal, se resimt multe rezistențe cu privire la utilizarea unor metode noi sau a proiectării unor activități cu adevărat inovative. Școala Altfel a devenit acum o săptămână de excursii, de vizite – bloc la muzee, de participare la olimpiade sau chiar de vacanță/chiul organizat și permis în foarte multe școli. De asemenea, Școala Altfel a devenit o corvoadă pe care și-o asumă un număr limitat de cadre didactice dintr-o școală, apar segrerări între profesorii care se implică și cei care se feresc cu superioritate de așa „decădere”, precum și diferențe în rândul elevilor – olimpicii și ceilalți. În fapt, olimpicii nu participă niciodată la Școala Altfel care este astfel văzută ca o pierdere de timp.

În versiunea propunerii înaintate de FNO prin intermediul acestui proiect, Școala Altfel își împlinește menirea de a constitui un timp pus la dispoziția profesorilor și elevilor pentru a exersa învățarea în moduri diferite, un adevărat laborator de didactică în care profesorii propun, pe marginea unor obiective de învățare, metode noi, mai participative, mai orientate spre elev și de inspirație nonformală (pe numele ei, de inspirație constructivistă și experiențială), iar elevii contribuie și participă cu bucurie și plăcere la experiențele de învățare propuse, trăind ceea ce cu toții ne-am dori să trăiască, de altfel, în fiecare zi la școală: bucuria de a învăța și de a se dezvolta. Prin acest mod revizuit al Școlii Altfel, aceasta nu mai este o săptămână propusă din exterior sistemului, ci devine parte din sistem, o săptămână ca oricare alta din calendarul școlar, doar că modul de a propune învățarea este cu totul inovativ. Și ne dorim ca, în câțiva ani, tot calendarul școlar să fie o veritabilă școală altfel, ceea ce, din nou, observ că foarte mulți dintre noi ne dorim – o întreagă școală cu totul și cu totul altfel. Deci, noi vă propunem să începeți cu această săptămână și apoi să avem 36 de săptămâni altfel de școală.

Ce oportunități crezi că creează Școala Altfel în sistem?

Săptămâna Școala Altfel creează posibilitatea profesorilor de a pune în aplicare ceea ce învață la diferite cursuri de formare continuă, atunci când se plâng că sistemul nu le permite, prin limitările impuse de programă, să experimenteze metode noi, abordări inovative. De asemenea, permite exersarea unor relații profesori-elevi eficiente și mai funcționale, relații pe care, la fel, le deplâng ca fiind formale, impuse de formatul strict al lecțiilor sau de inabilitatea fie a profesorilor, fie a elevilor, de a manifesta empatie, deschidere în comunicare, egalitate în comunicare și nu superioritate-inferioritate, agresiune, impunere și altele despre care tot auzim. Școala Altfel permite școlii să se reinventeze fără a răsturna carul cu reforme în mijlocul curții școlii și spunând – schimbați-vă, și repede! Școala Altfel oferă oportunitatea schimbării bottom-to-top adică de la firul ierbii, că până la urma schimbarea asta implică, om-cu-om, elev-cu-elev… Și cum să ne schimbăm dacă nu încercăm încet-încet, an de an, o metodă nouă, o activitate nouă, o lecție realizată diferit, o atitudine diferită… Eu cred că Școala Altfel este un fel de plasă de siguranță pentru sărituri la înălțime. E un spațiu sigur pentru a exersa diferite viziuni educaționale. Dacă vreți să vedeți un preview al școlii viitorului, practicați cu încredere Școala Altfel, aș spune.

De ce te-ai implicat în acest demers?

Pentru că am încredere în tot ce face FNO, de mai bine de 10 ani, în sistemul educațional din România. Prin Cluburile IMPACT au dovedit că se poate schimba, prin școală, profesori și elevi, modul în care educația schimbă comunitatea. De asemenea, pentru că ni s-au intersectat drumurile și viziunile și promovăm același conținut în discursul privind schimbarea în educație – că se poate, că elementele schimbării sunt acolo, pe teren – profesorii, elevii, directorii, inspectorii. Trebuie doar să găsești cele mai potrivite modalități pentru a-i determina să provoace și să practice schimbarea. A lor în primul rând, și, prin ei, a sistemului.

Sunt convinsă că vom reuși să captăm acele energii transformaționale și vă anunțăm că mai sunt 2 teme pe masa de lucru care așteaptă să vadă lumina campaniilor de susținere!

Dacă şi voi doriţi să contribuiţi la îmbunătăţirea programului Şcoala Altfel împreună cu noi, vă invităm să semnaţi petiţia http://www.petitieonline.com/saptamana_altfel sau să ne susţineţi organizaţional, aderând la lista de adeziune, trimiţându-ne un e-mail la lidia_state@noi-orizonturi.ro.

Anunțuri

2 comentarii

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s