Manifest pentru învățare… în Școala Altfel, în comunitate!

E aproape imposibil să nu vă fi întâlnit săptămâna aceasta cu cel puțin un grup de copiii/tineri zumzăind pe trotuar sau în autobuz și urmăriți cu coada ochiului de unu-doi profesori. Astăzi e ultima zi din săptămâna în care elevii învață altfel și în care noi ne reamintim cât de energici, colorați și plini de viață sunt copiii și tinerii!

În Școala Altfel, în limita siguranței elevilor, totul este permis: părinții sau doctorul din localitate ia locul profesorilor la catedră, elevii merg în vizită la fabrica de pâine din cartier, la muzee, în centre comerciale, în biblioteci; fac voluntariat și se implică în comunitate; participă la ateliere artistice, de mediu sau de dezvoltare personală. Un singur lucru nu este permis în Școala Altfel, să uităm de învățare, să vizităm de dragul vizitei, să participăm de dragul participării, să mergem în excursie de dragul excursiei, să confundăm învățarea altfel cu lipsa învățării! Ce înseamnă asta? Înseamnă că indiferent de ceea ce se întâmplă în Școala Altfel, oricât de distractiv sau neobișnuit, e necesar și un moment de REFLECȚIE, când elevii analizează experiența pe care au parcurs-o și extrag morala/lecțiile relevante pentru ei.

Anul acesta, pe parcursul Școlii Altfel, cluburile IMPACT din România au implementat activități de serviciu în folosul comunității. În satul Lunca Cetățuii, comuna Ciurea, Jud. Iași nu există un parc de joacă amenajat pentru copiii de toate vârstele ce locuiesc aici. Satul este unul dezvoltat, are un cartier de blocuri, un număr mare de locuitori dar îi lipsea un parc atractiv amenajat. În timpul săptămânii Școala Altfel, membrii IMPACT și-au propus să reamenajeze vechiul parc astfel încât să cuprindă un spațiu de joacă pentru cei mici și un loc de întâlnire pentru tineri și adulți. Care este legătura dintre acțiunile membrilor IMPACT (au strâns fonduri, au plantat flori, au pictat bănci, au cumpărat ghivece) și învățarea?

Profesorul coordonator din Lunca Cetățuii și-a asumat o sarcină mai grea decât aceea de a-și coordona  elevii să implementeze activități imediate, directe (ex. plantarea florilor), a avut curajul de a-i însoți pe un drum mai lung și mai complex, cel al punerii în practică a unui proiect de învățare prin serviciu în folosul comunității. La sfârșitul acestui drum se vor auzi mărturii precum:

„Înainte nu îmi plăcea să fac proiecte sau să vorbesc sau să mă implic cu oameni care nu erau în grupul de zi cu zi, adică clasă sau familie, eram mai rușinoasă, mai retrasă, dar acum nu am nici o problemă să fac echipă cu ei.” (Extras din studiul Evaluarea proiectului „conectează-te la comunitate!” şi a calităţii programului educaţional impact)

Și totuși ce se întâmplă atât de special în cadrul unui proiect de învățare prin serviciu în folosul comunității? Cheia este modul în care etapele cunoscute ale derulării unui proiect se intercalează cu cele ale unui proces de învățare – putem delimita 5 etape în care elevii și profesorii se completează reciproc :

  1. Investigația/Analiza comunității

Bineînțeles că membrii IMPACT L.C. au avut mai multe idei expuse și argumentate în cadrul unei întâlniri speciale pe această temă, însă necesitatea reamenajării parcului a fost unanim recunoscută de către aceștia, iar după momentul votului nimeni nu a fost surprins de rezultat. (mărturie lider IMPACT Anca Rotariu, Lunca Cetățuii)

  • Copiii/tinerii fac vizite în comunitate, investighează probleme și resurse prin observație, discuții cu membrii comunității și/sau documentare, dezbat descoperirile lor și decid asupra unei probleme pe care își doresc și e realist să o rezolve;
  • Facilitatorii investighează competențele copiilor/tinerilor (ce atitudini au? ce informații au? ce pot să facă?) dar și interesele lor (ce le atrage atenția? ce îi intrigă? ce își doresc? Ce îi motivează să acționeze?).
  1. Planificarea:
  • Copiii/tineri își asumă un scop comun, stabilesc un plan de acțiune, inventariază resursele de care au nevoie, își asumă și distribuie sarcini.
  • Facilitatorii stabilesc împreună cu grupul de copiii/tineri obiective de învățare și se asigură că acestea sunt aliniate cu contextul mai larg în care este folosit proiectul de serviciu în folosul comunității.

 Planul tinerilor noștri din Lunca Cetățuii arăta cam așa (extras din planificarea lor):

Scopul proiectului este amenajarea unui spațiu care să fie deopotrivă spațiu de joacă pentru cei mici și loc de întâlnire pentru tineri și adulți. Obiectivele proiectului:

  1. Obținerea de fonduri pentru a cumpăra materialele necesare prin deschiderea unui târg de materiale confecționate cu tematica lunii Martie. În cadrul târgului vor fi prezentate și oferite spre vânzare obiecte confecționate de copii. Suma strânsă va reprezenta prima cărămidă la temelia visului nostru.
  2. Obținerea de sponsorizări din partea instituțiilor locale.
  3. Angajarea în acest amplu proces de amenajare a unui număr cât mai mare de voluntari din școala, atât elevi, cât și cadre didactice, și membri ai comunității locale.
  1. Acțiunea/Implementarea
  • Copii/tinerii renovează parcul, organizează o excursie educativă, un târg caritabil sau orice alte activități de serviciu în folosul comunității;
  • Facilitatorii se asigură că copii/tinerii sunt în siguranță, îi încurajează să-și urmărească scopul și să depășească posibile obstacole.
  1. Reflecția

Acesta a fost primul nostru proiect complex de anul acesta, pentru membrii nou intrați a fost o adevărată provocare. Însă, toate întâlnirile noastre, toate orele petrecute împreună, toate gogoșile mâncate pe nerăsuflate din lipsă de timp, au meritat cu vârf și îndesat pentru că la sfârșitul zilei de astăzi, când ne-am văzut visurile și planurile duse la bun sfârșit, am fost cei mai fericiți IMPACȚi din România.(mărturie lider IMPACT Anca Rotariu, Lunca Cetățuii)

„Am învățat să relaționez cu colegii, să colaborăm, să realizăm lucruri noi și să ne bucurăm împreună de rezultatul muncii noastre.” (mărturie membru IMPACT, Lunca Cetățuii)

  • Copiii/tinerii discută și evaluează rezultatele acțiunilor lor de serviciu în folosul comunității;
  • Copiii/tinerii analizează și discută sentimentele și emoțiile pe care le-au avut de-a lungul proiectului, momentele critice, descoperirile pe care le-au făcut ei înșiși, ceilalți sau în comunitate, lecțiile pe care le-au învățat, ce vor să schimbe în propriul comportament.
  • Facilitatorii stimulează și catalizează atât evaluarea impactului asupra comunității cât și a lecțiilor învățate de copiii/tineri.
  1. Sărbătorirea și promovarea/Demonstrarea
  • Copiii/tinerii sărbătoresc finalizarea proiectului de serviciu în folosul comunității și promovează rezultatele lor la părinți, colegi și în comunitate;
  • Facilitatorii evaluează și recunosc/recompensează (în sistemul formal prin note) rezultatele de învățare ale copiilor/tinerilor.

(sărbătorire la final de proiect, cluburile IMPACT CTSM, IMPACTIIII, Ciocoholicii)

În proiectele de învățare prin serviciu în folosul comunității copiii/tinerii sunt actorii principali în rezolvarea unei probleme de la nivel local. Pentru a folosi metoda la potențialul său maxim, este important ca deciziile să fie luate în mod democratic, la intersecţia dintre interesele tinerilor şi ale facilitatorilor (profesori, preoţi, asistenţi sociali etc.). Numai așa pot fi obținute rezultate de învățare valoroase precum cele mărturisite de un elev din Brad:

„Munca în echipă. Înainte eu preferam să fac totul singură, pentru că îmi era frică că dacă greșesc îi trag și pe ceilalți după mine și ei o să se supere, dar de când am venit la IMPACT mi-am scos din cap idea asta și m-am gândit că suntem o echipă și am scăpat de lucrul ăsta. Am învățat să colaborez, să lucrez în echipă.” (Extras din studiul Evaluarea proiectului „conectează-te la comunitate!” şi a calităţii programului educaţional impact)

Să ne bucurăm de Școala Altfel și anul viitor, dar să nu uităm de învățare! Proiectul de învățare prin serviciu în folosul comunității e doar un exemplu în care serviciu, învățarea și distracția se împletesc!

Lasă un comentariu