Service learning ca strategie cheie în educația pentru transformare

screenshot_2

Text de Dana Bates, director Executiv şi Co-fondator Fundația Noi Orizonturi

Am avut recent onoarea să fiu invitat să particip și să vorbesc la unul dintre cele mai importante evenimente mondiale dedicate învățării prin serviciu în folosul comunității – cea de-a 19-a ediție a Conferinței Internaționale de Service-Learning, organizată de CLAYSS – Centrul Latino-american de Service-Learning, cu suportul Ministerului Educației și Sportului din Argentina și a Organizației Statelor Ibero-Americane (OEI).

Înainte, însă, de a spune câte ceva despre conferință și rolul nostru în ea, trebuie să spun că este foarte greu pentru noi, în România – și îndrăznesc să spun chiar în Europa – să ne imaginăm această conferință, scopul ei, energia ei, numărul și rangul invitaților.

Pentru a înțelege amploarea acestui eveniment, care a găzduit în jur de 1.000 de participanți, trebuie să înțelegeți că serviciul în folosul comunității este atât de main-stream în America de Sud, fiind integrat perfect în procesul de învățare și în tot ceea ce înseamnă spirit, încât te lasă cu gura căscată. Asta se datorează în mare măsură muncii de pionierat făcute de Paulo Freire (Pedagogy of the Opressed) și perspectivei sale transformaționale asupra educației, sau ceea ce noi, la Fundația Noi Orizonturi numim „Educație pentru transformare”.

Principala idee aici este că educația nu există doar pentru a produce cunoștințe, ci pentru a transforma societatea. Educația are un scop social, moral și chiar spiritual.

Așa cum o arată și borșura conferinței, scopul întâlnirii a fost:

  • Să ofere training profesional și oportunități focusate pe propuneri pedagogice adresate educatorilor, coordonatorilor și elevilor de la toate nivelurile educaționale și, de asemenea, membrilor și liderilor din organizații comunitare și societatea civilă.
  • Să promoveze schimburile internaționale de idei și experiențe între școli, instituții terțiare, universități și organizații sociale din Argentina, MERCOSUR (bloc format din Argentina, Brazilia, Paraguay, Uruguay și Venezuela, cu Bolivia, Chile, Peru, Colombia, Ecuador și Suriname ca țări asociate și Noua Zeelandă și Mexic ca observatori) și Iberoamerica.
  • Să extindă spațiile articulare între organizațiile societății civile și sistemul de educație formal în beneficiul echității educaționale și de calitate.

Au fost literalmente aproape 1.000 de participanți, de la Ministerul Educației din Columbia, precum și din Argentina, la profesori care lucrează în Amazon.

Desigur, cel mai important subiect a fost învățarea prin serviciu în folosul comunității. Dar nota de la subsol a fost că în Columbia, care tocmai a trecut cu bine printr-un proces de pace, service-learning-ul a fost instrument-cheie în reconstruirea societății.

În termeni de idei principale, concluzii etc, conferința a fost asemeni unui raliu, pentru că le-a reamintit participanților toate lucrurile esențiale, de la bazele service-learning-ului la cheia succesului șamd. Importantă pentru toate aceste lucruri a fost vocea profesorului Maria Nieves Tapia, director și fondator al CLAYSS, care a lucrat în Ministerul Educației timp de mai mulți ani și este în mare parte responsabilă de faptul că ministerul a sprijinit conferința.

 

 

14114902_10154425432843416_6138069202735127803_o

 

Ce-am căutat noi, Fundația Noi Orizonturi, la această conferință?

Am fost invitați să vorbim despre service-learning în Europa de Est (într-un alt post o să scriu mai multe despre prezentarea mea focusată pe cei 3C – caracter, competență, contribuție, ca „teorie a rezultatelor” serviciului în folosul comunității). Am fost invitați pentru că chiar și într-un loc atât de îndepărtat cum pare Buenos Aires, Fundația Noi Orizonturi este văzută ca unul dintre pionierii service-learning-ului, dacă nu în toată Europa de Est, atunci cu siguranță în România. Cu Nieves Tapia sunt în legătură încă din 2004, și am fost contactat de ea din nou, legat de ceea ce urmează să vă povestesc. Pentru că, interesant, călătoria la Buenos Aires are legătură cu numeroase vizite pe care atât Tapia, cât și eu le-am făcut la Viena. O importantă fundație sprijină CLAYSS să promoveze service learning-ul în Estul Europei, iar noi – Fundația Noi Orizonturi – suntem un ingredient cheie în această combinație. Dezvoltăm cursuri on-line și discutăm strategii legate de modul în care service-learning-ul ar putea să avanseze în Europa de Est și sperăm să lansăm o conferință importantă pe acest subiect în România, în 2018. O să vă ținem la curent!

Dar, în general, conferința de la Buenos Aires a fost o sursă de inspirație: o viziune a ceea ce se poate întâmpla dacă întregul sistem îmbrățișează perspectiva transformațională a educației și rolul service learning-ului ca strategie-cheie în acest sens.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s