Ce nu vrem să înțelegem despre Școala altfel

Text de Laura Borbe, formator la Fundația Noi Orizonturi și profesor la Liceul Teoretic Mihai Eminescu din Cluj-Napoca

Există în viață ferestre de libertate. Școala Altfel* este o astfel de fereastră.

De ce fereastră și nu ușă? Pentru că nu intrăm pe fereastră. Fereastra o deschidem din interior, suntem protejați, decizia de a o deschide ne aparține, chiar dacă altcineva, cândva a construit-o. Lumina poate pătrunde prin această fereastră, chiar dacă alegem să nu o deschidem. Însă pentru un efect maxim trebuie să facem în așa fel încât înăuntru să poată intra și aerul curat, proaspăt.

De ce „de libertate”? Pentru că putem experimenta tot ceea ce spunem că nu putem experimenta în restul timpului. Putem propune obiective, idei, metode, activități care s-ar putea să meargă foarte bine și învățămintele să ne fie de folos, în restul timpului. Putem să ne întărim certitudini sau să le desființăm. Putem să ne convingem că unele strategii „aiuritoare” chiar funcționează. Putem să greșim și să eliminăm erori. Putem să îi lăsăm pe copii să  descopere omul din noi, latura noastră frumoasă, de persoană curioasă, iubitoare de carte, pasionată de învățare, creativă, deschisă la nou, empatică. Putem să cunoaștem laturi ascunse ale sufletului lor de copii, lăsate ne-manifestate, pentru că există prea multe frici, constrângeri, mize. Putem fi, pentru o săptămână, absolut rupți de tot ceea ce face obiectul criticilor și plângerilor despre sistem, adică liberi și fericiți. Și trăind împreună bucuria, să decidem să o prelungim, încet, pe nespuse, dincolo de a 5-a zi.

Eveniment National IMPACT 8.jpg

Dar refuzăm, unii cu ciudă, cu revoltă, alții cu frică, aproape cu panică.

De ce refuzăm? Păi, să zicem că un motiv este teama de schimbare. Ok, dar există în jur sprijin și îl refuzăm, deci nu e un motiv real. Hmm, să zicem că un motiv e lipsa unor competențe. Ok, dar există în jur sprijin; în comunitate sunt părinți, asociații, specialiști, instituții la care putem apela să ne ajute și nu îi luăm ca parteneri reali, deci nu e un motiv real.

Ori ar putea fi ceva legat de faptul că libertatea implică responsabilitate? Da, aşa e, dar aici am să subliniez ceea ce spunea Adrian Stanciu (profesor/expert de Leading Change și Leadership la The Entrepreneurship Academy) pe blogul dânsului: responsabilitatea şi răspunderea nu sunt acelaşi lucru. S-ar putea să greşim, s-ar putea să propunem ceva şi să nu meargă deloc şi atunci ne gândim că vom fi traşi la răspundere, că vom fi vinovaţi. Aşa e. Suntem responsabili de eroare, am gândit prost, reflectăm asupra a ceea ce am gândit/făcut, descoperim de unde a venit eroarea şi anul viitor nu o mai repetăm. Recunoaştem că am greşit, arătăm tuturor unde am greşti şi mergem mai departe, înţelepţiţi.

Pe toţi zeii, asta este atitudinea pe care îmi doresc să o înveţe copiii de la mine şi culmea, ea se regăseşte în descriptorii de performanţă a celor două competenţe urmărite în Şcoala Altfel: a învăţa să înveţi (a reflecta asupra erorilor, a învăţa prin descoperire, a analiza critic deciziile, a căuta soluţii etc) şi dezvoltarea abilităţilor socio-emoţionale (a face faţă incertitudinilor, a accepta că eşti supus erorii, a recunoaşte că ai greşit, a fi optimist că lucrurile vor fi mai bine realizate data viitoare etc)

Ce ar mai fi? Refuz să continui, vă las pe voi cititorii să vă gândiți. Și închei spunând doar că unii nu doar că nu deshid fereastra, dar mai trag și jaluzelele, dintr-un instinct absurd al refuzului libertății, timp în care, pe întuneric, deplângem soarta de păsări măiastre închise în colivie.

* Programul „Școala altfel”, care a debutat în aprilie 2012, fiind organizat  simultan cu faza națională a olimpiadelor școlare, presupunea un orar special, format doar din activităţi cu caracter non-formal. Din anul școlar 2016-2017, Școala Altfel se poate organiza în trei perioade diferite, la alegerea fiecărei școli, și are scopul de a oferi un spațiu în care să fie testate metode alternative de învățare, care pot fi aplicate ulterior la clasă. Această schimbare a fost propusă de Ministerului Educației de Fundația Noi Orizonturi, în urma unei ample consultări a actorilor din domeniul educației. Noi Orizonturi a contribuit și la elaborarea Ghidului de implementare a programului.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s