Învățare prin joc, nu în joacă

Adrian Fărău, care predă limba română și limba franceză la Colegiul Național Avram Iancu din Brad, județul Hunedoara, a devenit lider de club IMPACT în decembrie 2014. Clubul său se numește ALL4Brad și are în jur de 60 de membri activi, iar printre cele mai relevante proiecte în folosul comunității făcute de elevi se numără „Un aer mai curat, o viață/școală fără fum”, concretizat într-o campanie în urmă căreia au fost cumpărate sisteme de alarmă anti-fum pentru fiecare baie a elevilor, ceea ce a redus considerabil consumul de tutun în aceste spații. Un alt proiect drag copiilor este cel prin care au adunat bani printr-un Bal de Crăciun, cu care au cumpărat produse alimentare pe care le-au dus la căminul de bătrâni din oraș, unde au petrecut o zi întreagă alături de rezidenți. Odată ajuns în contact cu Fundația Noi Orizonturi, Adrian a profitat de fiecare oportunitate lansată rețelei de lideri IMPACT, participând inclusiv la cursul Academia de Service Learning (Râșnov 2017), prin care au fost formați 60 de traineri recruți dispuși să livreze, voluntar, pregătire pe serviciul în folosul comunității. Și după ce a susținut un asemenea training la o școală din Petroșani, Adrian a fost invitat să organizeze ceva similar pentru… colegi de-ai săi. Astfel, în 29 ianuarie a susținut un atelier pe tema utilizării jocului ca metodă în receptarea mesajelor scrise și orale la limbi moderne în școala sa, în cadrul Cercului metodic de limbi moderne zona Brad, iar vinerea trecută a susținut același atelier pentru profesori din zona Hațeg.

„Inspirat de bunele practici ale Fundației Noi Orizonturi, am încercat sa ofer modele de învățare, instrumente noi de lucru, ne-am jucat, am învățat să ne jucăm și ne-am distrat la maxim”, a mărturisit el la final. Cum a fost toată această experiență pentru el? Haideți să vedem ce a avut de spus Adrian:

Cum ai ajuns să  facilitezi atelierul acesta de joc în rândul colegilor tăi profesori?

Eu sunt și profesor metodist de limba franceză, respectiv responsabil de cerc metodic pentru zona Brad, iar doamna inspector m-a rugat să inițiez organizarea unui cerc metodic, în contul semestrului I. Cum niciun coleg din zonă nu avea idei (sau chef) pentru o activitate de genul ăsta, formală și în afara orelor de curs (adică de stat în plus la școală), m-am gândit că ar fi mai mult decât oportun să arat colegilor mei ce înseamnă utilizarea activităților nonformale în programul școlar al școlii, instrumente noi, iar indirect, ce înseamnă și ce își propun pentru elevi Fundația Noi-Orizonturi și rețeaua de cluburi IMPACT. Așa s-a născut și s-a extins acest atelier.

Care a fost reacția participanților?  

Am observat două tipuri de atitudine în rândul colegilor mei. Una de reticență, sceptică, fără încredere, nu în ceea ce am eu de spus sau de arătat, ci în propriile lor capacități de a aplica la ore astfel de metode, de a le înțelege utilitatea, de a dori să facă o schimbare, dar și o problemă de orgoliu profesional – cum adică vin eu să le spun lor ce să facă, fiindcă ei știu mai bine etc. Există și celălalt tip de atitudine, cel plin de dorința de a învăța lucruri noi, prin joc; de participare activă, curiozitate și bună dispoziție. Ceea ce a făcut atelierul facilitat de mine a fost că, cel puțin în momentul acela, a anulat primul tip de atitudine, iar plăcerea participării a fost unanimă. Am avut și sprijinul moral al inspectoarei de limbi moderne, care a fost extrem de activă, a participat la toate jocurile, s-a distrat, a fost super încântată. De aici, invitația pentru cel de-al doilea atelier, cel de la Hațeg, și se pare că lucrurile nu se opresc aici, din fericire. Vor mai fi și altele.

Cum crezi că ar putea fi folosită învățarea experiențială în școală?

Eu cred că învățarea experiențială poate fi folosită și trebuie folosită – eu o folosesc deja cu mare succes. Toate activitățile făcute în cele două ateliere au fost puse în practică la ore (nu la clubul IMPACT), efectul este uimitor, elevii învață mult mai ușor, așteaptă cu drag ora de română/franceză și eu merg cu drag la ei. E vital ca învățarea experențială să devină o metoda comună cât mai multor școli din țara asta.

27972136_773784969481300_4232025618260695258_n

 

Reclame

2 comentarii

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s