Cum învățăm interdisciplinar în Școala Altfel?

Text de Sorana Pogăcean, coordonator formare și mentorat la Fundația Noi Orizonturi

În căutarea fericirii am pornit de mult timp. Am căutat-o în mâncare, relații, acasă, la școală, dimineață, prânz și seară. La grădiniță, fericirea venea sub formă de spumă de vișine; în clasa a IV-a venea cu trenul de la București, pentru a fi cu mine frățește o săptămână înainte de sesiune; în gimnaziu o găseam la sala de sport, iar în liceu venea romantic, cu bilețele scrise stângaci. Aș fi putut să mă opresc la a trăi fericirea, dar ce frumos mi se pare că școala mi-a dat ocazia să aflu mai multe despre ea, cum mă influențează și cum pot să o produc, atunci când lipsește.

De exemplu, la religie am învățat că fericirea vine atunci când îți ajuți aproapele și faci fapte bune. Cu cât faci mai multe fapte bune, cu atât ești mai fericit. Cumva matematic părea să dea cu minus: cu cât dai mai mult de la tine și nu primești nimic în schimb, cu atât e mai bine. Dar în liceu am aflat, la fizică, despre principiul al III-lea (al acțiunii și reacțiunii, sau al acțiunilor reciproce): dacă un corp acționează asupra altui corp cu o forță numită acțiune, atunci corpul al doilea va acționa asupra primului cu o forță de același modul, aceeași direcție, dar de sens contrar, numită reacțiune. Și ce frumos a transformat profesorul de fizică o lecție despre mecanică într-o lecție despre fericire: faci bine, ți se întoarce bine. La biologie am aflat și cum producem noi înșine fericire în cortexul prefrontal, iar la economie am descoperit cu stupoare că există o relație strânsă între fericire și consum. Cu alte cuvinte, nu există o rețetă din 10 pași care să-ți asigure fericirea. Problematica fericirii este mai complexă de atât și fiecare disciplină m-a ajutat să o văd din alt unghi. Singurul regret este că mi-au trebuit mulți ani să adun 1 cu 1 și să văd legătura dintre ele.

funny-colors-paints-school

În timp ce profunzimea disciplinară este esențială pentru investigarea unor probleme complexe, ele necesită și o privire ”din elicopter”. Educația interdisciplinară trebuie să suplimenteze predarea și învățarea disciplinară, astfel încât elevii să poată învăța cum să răspundă provocărilor care depășesc disciplinele, să lucreze la confluența multiplelor discipline și să dezvolte noi soluții care nu sunt conforme cu căile disciplinare standard. Săptămâna Altfel este cadrul perfect pentru a ieși din paradigma ”disciplinelor” și de a provoca elevii să găsească soluții la diferitele probleme cu care se confruntă, utilizând cunoștințe din diverse domenii. Prin proiectul „Se poate și Altfel!”, pe care-l implementăm cu  sprijinul Raiffeisen Bank Romania prin Programul de granturi Raiffeisen Comunități 2017, ne propunem să sprijinim trei școli să devină un centru de pilotare al unui proiect integrat și coerent de educație, conform Metodologiei Programului Școala Altfel și să susținem demersurile școlilor de promovare a know-how-ului obținut în urma conceperii, planificării, implementării și evaluării proiectului.

Până atunci, însă, vă încurajăm să vă inspirați din acest Ghid  pe care-l găsiți și la finalul textului, pentru a vă construi ateliere interdisciplinare în Săptămâna Altfel.

Iar dacă vreți să fiți creativi și să vă realizați propriile ateliere, iată câteva sfaturi pentru o experiență fructuoasă, extrase din acest document:

  1. Subiectele interdisciplinare reunesc mai multe perspective (și adesea profesori) de la diverse discipline și deci proiectarea și coordonarea lor este o sarcină complexă. Predarea unui subiect interdisciplinar este mai dificil decât predarea unei discipline. Cadrele didactice trebuie să poată comunica idei complexe de la mai multe discipline la un nivel adecvat pentru elevi, ajutându-i, de asemenea, să sintetizeze multiple perspective și să dezvolte abilități interdisciplinare. Pentru a face față acestei provocări, cadrele didactice trebuie să fie buni experți ai domeniului pe care îl predau, dar și flexibili pentru a crea spațiu și pentru alte perspective.
  2. Subiectele interdisciplinare prezintă perspective multiple și adesea contradictorii. Acestea trebuie să fie coordonate într-un fel în care elevii să aibă parte de o experiență coerentă și să nu producă confuzii.
  3. Deoarece studiul interdisciplinar pe care elevii trebuie să-l facă este complex și adesea nou pentru ei,  evaluarea va fi provocatoare. Vă recomandăm să căutați răspunsul la următoarea întrebare atunci când evaluați un astfel de atelier: Există dovezi că înțelegerea a fost îmbogățită de integrarea diferitelor cunoștințe disciplinare? Iată și câteva întrebări care pot ghida elevii în procesul de reflecție:

– Această înțelegere interdisciplinară este mai bună decât înțelegerea mea anterioară deoarece …

– Rezolvă problemele x, y și z deoarece …

– Explică … pentru că …

– Această înțelegere interdisciplinară a transformat modul în care abordez problema în următoarele moduri…

Dacă doriți să proiectați împreună cu colegii dumneavoastră un atelier interdisciplinar puteți să folosiți acest tabel pentru a vă organiza ideile:

Problema studiată

Care este subiectul semnificativ, problema sau conținutul care urmează să fie abordat într-un mod interdisciplinar?

De exemplu, schimbările climatice, corpul uman etc

Motivația pentru această abordare

De ce este valoroasă sau necesară o abordare interdisciplinară pentru acest subiect? 

Ce diferență va aduce o înțelegere interdisciplinară?

Finalitatea atelierului

Care este scopul acestei abordări interdisciplinare?

Ce vă așteptați să realizeze elevii?

De exemplu, înțelegerea mai profundă, judecată echilibrată, soluții, produse tangibile.

Discipline care pot fi integrate

Ce discipline vor fi integrate în subiect?

Pentru fiecare disciplină:

De ce este importantă munca interdisciplinară pe această temă?

Ce contribuție substanțială aduce?

Cum este relevantă pentru rezolvarea problemei?

Ce ar lipsi dacă această disciplină nu ar fi reprezentată?

Disciplina 1
Disciplina 2
Disciplina 3
Disciplina 4

Ghid ateliere interdisciplinare

 

Reclame

2 comentarii

  1. Vă rog să reverificați articolul deoarece s-a strecurat o greșeală de ortografie. Fiind un articol despre educație, cred că este obligatoriu ca astfel de greșeli să nu apară.
    In rest, felicitări pentru inițiativă si pentru munca depusă!
    Multumesc.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s